Jump to content

Jak przerobić kajak na platformę wędkarską lub katamaran z silnikiem spalinowym


Recommended Posts

Pilica_-_Start_zmotoryzowanego_kajaka_z_

 

Kupiłem w Decathlonie okazyjnie kajak BIC OUASSOU (normalna cena 1299zł) z założeniem że zrobię z niego zmotoryzowaną platformę wędkarsko-turystyczną.
Założenie było takie żeby można było pływać na silniku, wiosłach od kajaka, żeby można było zrobić z niego szybko katamaran, żeby był lekki, mały i żebym mógł go sam włożyć na dach auta.
Udało się go nawet zmieścić beż żadnego problemu do środka Pontiaca Trans Sporta :)  
Zamocowałem do niego najpierw silnik 2.5hp a ostatnio 3 konny model HOLIDA 154F (koszt około 560zł za nowy silnik)
Sam silnik waży około 10 kg bez płynów ustrojowych

Wał napędowy , pochwa i rumpel wykonane są ze stali nierdzewnej a konwerter jest chromowany.
Całość jest łożyskowana na teflonowych tulejach ślizgowych a w konwerterze łączącym wał napędowy z wałem zdawczym silnika dodatkowo jest łożysko kulkowe z simeringiem żeby smar nie skapywał do wody .
Konwerter i wał jest dodatkowo napakowany smarem a na wypadek gdyby go zabrakło to w części która się bardziej nagrzewa zainstalowane są dwie kalamitki.
Na końcu wału jest wykonana z nierdzewki osłona, chroniąca śrubę napędową przed uszkodzeniem ale nie jest to konieczne bo wał posiada ostrogę i po trafieniu na przszkodę fajnie go podbija do góry.
Muszę jeszcze zamontować zrywkę na wypadek gdybym wypadł z kajaka - śruba nie zrobi mi szkody i kajaka nie będę musiał daleko szukać  :mrgreen:
Waga takiego zestawu napędowego bez silnika wyniosła około 19kg.

Zamocowałem dekle Holta ale w następnej wersji będę montował na rufie jeden duży otwierany luk, który umożliwi mi schowanie większego sprzętu a może nawet uda się schować silnik gdy nie będę z niego korzystał.
Silnik ma wysokość około 33cm i sprawdzałem że może udać się taki zabieg a wał napędowy wejddzie pod pokład po długości.
Kajaki typu Sit On Top mają dwupłaszczową konstrukcję więc jak im się zrobi jakiś otwierany dekiel to można wypchać całą tę przestrzeń - nie można oczywiście przesadzić z wagą załadunku ale miejsca jest naprawdę sporo.
Okazało się że przy obciążeniu rufy silnikiem, kajak stracił trochę na wyporność, nie żeby miał utonąć ale ciągnął rufę za bardzo po wodzie i nie rozwijał maksymalnej prędkości jaką mógł dać mi silnik.
Zamocowałem więc pod dnem dwa aluminiowe pływaki , wyporność fajnie się podniosła ale pokonując jakieś przeszkody na Wiśle zdarzyło się że na nich zawisłem  :evil:
Przerzuciłem więc aluminiowe pływaki na boki kajaka ale mają one nieodpowiedni kształt do szybkiego pływania na silniku - są za niskie.
Mam już zamówione nowe polietylenowe pływaki od kajaka FIT123 Sail (pokazane na ostatni filmiku) mam nadzieję graniczącą z pewnością że będą to ostatnie modyfikacje  :roll:
Zwiększą wyporność i ustabilizują kajak gdy będę chciał na nim stanąć.
Na dziobie jest doatkowe miejsce do przykucnięcia i można w jego miejscu wyciąć otwór, założyć gumowe dekle i jest następny schowek :)
Jest kilka miejsc do zamocowania wędek i niema problemu żeby się obstawić nimi jak płotem ponieważ polietylen fajnie się wierci i nie pęka tak jak żywica poliestrowo –szklana.
Kupiłem w międzyczasie drugi taki sam kajak i będę dorabiał dodatkową poprzeczkę, która umożliwi mi zrobienie z dwóch kajaków katamaran ale tym razem z silnikiem zamocowanym pomiędzy nimi.
Mocowań do wędki na razie nie montuję bo chcę najpierw wszystkie inne kwestię ogarnąć.
Już raz zrobiłbym skuchę bo przymierzałem się do wiercenia otworów pod wędki a potem okazało się że musiałem zrobić dłuższy rumpel i byłaby kolizja ;)
Są dwa uchwyty na wędki przy siedzeniu, oryginalnie zrobione przez producenta siedzonka ;)
Mam jeszcze dodatkowe dwa pasy, które montuje się na burtach a które to zakłada się na kolana dla lepszej sterowności i lepszego wyczucia kajaka na fali.



Tu filmiki pokazujące jak taki kajak radzi sobie na dużej fali.








To są filmiki i zdjęcia pokazujące metamorfozę kajaka i jego kilka etapów. 




Pierwszy etap z silnikiem 2.5hp i z mocowaniem do kajaka zrobionym z belki bagażnika samochodowego .






A tak pływał z silnikiem 2.5Hp.







Tak wyglądał po zamocowaniu pod dnem dwóch pływaków.






A tak wyglądał I pływa z pływakami pod dnem z mocniejszym 3 konnym silnikiem







Tak startuje na Pilicy z nurtem na szybkiej śrubie Hi-power






A tak wygląda z pływakami  zamontowanymi po bokach.

Niestety mają zły kształt żeby pływać na nich z silnikiem.

DSCF2574.JPG
DSCF2588.JPG







Takie pływaki zamówiłem I jak tylko odbiorę to zabieram się do montowania.

 



Będę chciał je tak zamontować żeby raz były po bokach a jak będę płynął na wiosłach to chcę żeby można było je składać do tyłu - zmniejszy się opór i będę mógł sobie wał napędowy na nich oprzeć.

Po zrobieniu dużego luku na rufie myślę że będę mógł wał chować też do wnętrza kajaka.

 

 

 

 

22.04 Dziś dokupiłem nowe pływaki z polietylenu :)

 

Długość 97cm, szerokość 20cm i wysokość 23cm.

Mam nadzieję że dam radę na długi weekend je zamocować .

kajak%2Bz%2Bsilnikiem%2Bkanu%2Bz%2Bsilni

 

kajak%2Bz%2Bsilnikiem%2Bkanu%2Bz%2Bsilni

 

 

kajak%2Bz%2Bsilnikiem%2Bkanu%2Bz%2Bsilni

 

 

kajak%2Bz%2Bsilnikiem%2Bkanu%2Bz%2Bsilni

 

 

kajak%2Bz%2Bsilnikiem%2Bkanu%2Bz%2Bsilni

 

 

A tu jest ciekawy filmik pokazujący możliwości napędu typu Long Tail

Edited by SCHWIMMWANNEN
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...