Jump to content

Język wędkarski - gromadzę materiały do pracy, prośba o pomoc

PoławiaczJęzyka
 Share

Recommended Posts

Jestem studentem III roku polonistyki UJ, w tym roku piszę licencjat z językoznawstwa. Potrzebuję Waszej pomocy w zgromadzeniu potrzebnych materiałów. Temat mojej pracy to "Język wędkarzy". Interesuje mnie zarówno słownictwo profesjonalne, jak i wyrazy potoczne, humorystyczne. Bez żadnych przekłamań - potrzebuję wiedzieć, jakiego słownictwa używają miłośnicy moczenia kija. ;) Żeby było Wam łatwiej to zaproponuję taki kwestionariusz:

Metryczka:

Pochodzenie (miasto, województwo):

Słownictwo - każdego rodzaju:

Metody łowienia ryb:

Wędki:

Spławiki:

Zanęty:

Kołowrotki:

Żyłki:

Części ubioru:

Inny sprzęt:

Ryby:

Rozmiar ryby:

Rodzaj ryby:

Łowiska:

Wędkarskie frazeologizmy, powiedzonka, pozdrowienia:

Potrawy z ryb, określenia związane z przygotowywaniem posiłku:

Określenia wędkarzy (np. jak mówi się na "nowego" w wędkarstwie, a jak na doświadczonego, jak mówi się na takiego, który ma szczęście itp.):

Czynności (np. synonimy do "wędkować"):

Inne:

Po prostu prosiłbym o dopisanie po dwukropkach Waszych słów, wraz z ich znaczeniem w języku powszechnym. Potrzebuję jak najwięcej słów, więc jak ktoś nie ma propozycji do każdej z kategorii to i tak niech się wypowie. Do tej pory udało mi się uzyskać trochę gwarowych określeń z wędkarskiego języka od swoich znajomych wędkarzy, jednak to w dalszym ciągu za mało. Nie musicie podawać konkretnego wieku, jeśli dla kogoś jest to problem. ;) Po prostu chcę też napisać podrozdzialik o zróżnicowaniu języka ze względu na pokolenie. Są różne ryby, sposoby łowienia, różne rodzaje sprzętu, jednak też z pewnością każdy nazywa to po swojemu, więc proszę się tego nie wstydzić - każda propozycja jest dobra. ;)

Z góry dziękuję za pomoc i poświęcony czas. Jeśli ktoś wstydzi się pisać na forum publicznym to niech wyśle do mnie wiadomość prywatną.